Im
Juli
des
Jahres
1652
sahen
die
Generalstaaten
der
Niederlande
die
dringende
Notwendigkeit,
die
wenigen,
aber
veralteten
Kriegsschiffe
der
Flotte
durch
den
Bau
neuer
zu
ergänzen.
Es
war
noch
in
den
Jahrzehnten
vor
1650
gängige
Praxis,
die
benötigten
Flotten
nur
zum
Zeitpunkt
eines
Konfliktes
zusammenzustellen,
meist
nach
überlieferter
Tradition.
Die
Verantwortlichen
schauten
sich
in
den
Häfen
des
Landes
nach
geeigneten
Schiffen
um,
die
kurzerhand
gemietet
oder
gekauft,
schnellstens
militärisch
umgerüstet,
bemannt
und
eingesetzt
wurden.
Die
so
zusammengestellten
Flotten
bildeten
natürlich
keine
auf
die
Situation
abgestimmte
militärische
Einheit.
Da
es
sich
um
die
unterschiedlichsten
Schiffstypen
handelte,
sah
man
keinen
Grund
dafür,
die
Schiffe
nach
Beendigung
eines
Konfliktes
zu
behalten.
Dies
war
eine
Vorgehensweise,
die
mit
Beginn
der
englischen
Feindschaft
den
Niederländern
gegenüber
nicht
mehr
tragbar
war.
Die
Praktiker,
unter
anderem
Luitenant
admiraal
Maarten
Harpertszoon
Tromp
(1598-1653),
im
folgenden
M.H.
Tromp
und
Witte
Cornelisz.
de
With
(1599-1658),
im
folgenden
W.C.de
With,
Vizeadmiral
der
Admiralität
Holland
und
Westfriesland,
sahen
mit
Sorge
auf
die
Flottenpolitik
der
Engländer.
Sie
trieben
ganz
gezielt
den
Bau
von
großen
Kriegsschiffen
energisch
voran.
Die
Engländer
verfolgten
das
Ziel,
der
Vorherrschaft
der
niederländischen
Handelsflotte
ein
Ende
zu
setzen.
Eine
Umorientierung
in
der
niederländischen
Flottenpolitik
musste
unbedingt
erfolgen,
wollte
man
der
drohenden
Gefahr
begegnen.
Man
erkannte
folgerichtig
die
Notwendigkeit,
dass
man
neue,
in
diesem
Fall
spezielle
Kriegsschiffe bauen musste, die denen der Engländer gewachsen waren.
Maarten Harpertszoon Tromp.
Zeichnung © Werner Ulrich.
Witte Cornelisz. de With.
Zeichnung © Werner Ulrich.
1652 Aenbouw van Schepen; ten
spoedigste te bouwen 58 Schepen by
de admiralityten: Rotterdam 10. Amsterd.
20. Zeeland 10 N.q. 10. Vriesland 8.
Tanatie van een Schip met syn toebehort.
van 134 voet lang 32 v. wyt, 13 a 14 hol,
7 ½ onder t’ Verdeck, alles amsterdamse maet.
Een Schip van 120 V. lang
f 14000: -
Het enkel Hol by naaste raming op
f 19000: -
5000: -
Yserwerk groot en klein
6000: -
1600: -
Vier ankers van 3000 pont en een Tuyanker
2500 pont t’ hondert tot 27 guld f 14500 pont
2465: -
2000: -
Het Rondhout
2500: -
400: -
Voor pek, mos, werk en Teer
500: -
150: -
Onkosten van smeer, wighout, latten Ec(?)
200: -
700: -
Beeldwerck van t’ Gallioon en anders, Schildern Ec(?)
800: -
4320: -
Seven Cabels en een Tuitouw, door den anderen ge=
rekent om 16 schipspont het schipspont tegen 45 gl.
5760: -
6400: -
Staande en ander lopende Want, proope van Cordagie,
t. kleynwerk…
5790: -
1000: -
Blokwerk, pompe, masten &c.
1200: -
1000: -
Compassen, Lantaren, vlaggen, …
1200: -
300: -
Combus en gereedschap daar toe
350: -
500: -
Blek en Coperlayer tot het beslaan de Combus
en Broodcamer
650: -
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37370: -
48215: -
1200: -
Hustimmerman voor’t maken van Cajute, …
400: -
Schieten van Brood en Constapels camer Koyen
1500: -
5000: -
Voor een dubbelpak zeyl met de Lyken
6000: -
600: -
Leggers, varken, Ballen, …
700: -
13560: -
40 stukken daar onder 12 metale …
20160: -
4352: -
38 yser stuken daar onder …
18 ponder …
7712: -
900: -
40 Roopaarden …
1520: -
3200: -
4000 pont Krut …
4000: -
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66582: -
int geheel
90107: -
…